דיכאון בתקופה ההריון

יש לא מעט בשורות משמחות בעולם, אבל אין ספק שבשורת ההריון היא אחת הבשורות הכי משמחות שיש. לצד השמחה הגדולה, לא פעם נשים בהריון מוצאות את עצמן מסתובבות כשהן חשות תחושות כבדות של עצב ופחד, ומחשבות שליליות מלוות אותן לאורך היום והלילה כאחד. דיכאון בהריון הוא מצב שכיח, אך לא פעם הוא מטואטא אל מתחת לשטיח, מבלי לקבל את תשומת הלב הראויה לו. דיכאון בהריון מצריך טיפול שיוכל לסייע לאישה ההריונית לצלוח את התקופה המורכבת, ולהחזיר לה את תחושות הביטחון והשמחה שאפיינו אותה עד אותה הנקודה.

דיכאון בהריון – למה קשה כל כך לאבחן אותו?

תקופת ההריון ידועה בתור תקופה שבה ההורמונים בגופה של האישה משתוללים. היות והשתוללות ההורמונים היא דבר ידוע, לא פעם קיימת נטייה, הן מצד סביבת היולדת והן מצידה באופן אישי, "להאשים" את ההורמונים במצבי הרוח המשתנים וברצונות הפתאומיים. מה שהן, האשמה מהסוג הזה עלולה להוביל לנזקים חמורים ביותר, שכן המצב האמיתי שמתרחש אצל האישה ההריונית אינו מאובחן בצורה מקצועית, ובהתאם אינו מקבל את הטיפול הראוי לו.

איך בא לידי ביטוי דיכאון בהריון?

דיכאון בהריון עלול לבלבל, משום שהמאפיינים שלו דומים מאוד למאפיינים שההורמונים, אותם ציינו קודם לכן, גורמים לגוף. דיכאון בהריון יכול לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים, כמו בכי ספונטני ללא כל סיבה נראית לעין, ירידה ברמות התאבון ובכמות הארוחות, חוסר חשק ליציאות מהבית לשם פעילויות משותפות כמו טיול או התאווררות, מחשבות שמתמקדות בדברים שליליים ועוד.

מתי צריך לחשוד שאכן מדובר על דיכאון בהריון?

כשמדובר על אישה שנכנסת בפעם הראשונה להריון, אין ספק שהאבחון הבלתי מקצועי של דיכאון בהריון עלול לתעתע. בסופו של דבר, זוהי הפעם הראשונה שבה האישה מתמודדת עם שינוי קיצוני כל כך, ולכן לא ניתן לדעת בוודאות שמדובר על דיכאון בהריון. כל זאת כאשר מדובר, כמובן, על סביבת האישה בלבד, וכמובן שאיש מקצוע יוכל לזהות דיכאון בהריון בכל שלב ובכל מצב.

לעומת זאת, קיימים כמה מאפיינים שיכולים להצביע על כך שייתכן שאכן מדובר על דיכאון בהריון. למשל, ברגע שהאישה היא צעירה ביותר בזמן ההריון, ייתכן שהתופעות שהיא מציגה הן תולדה של דיכאון בהריון. כמו כן, מצבים שבהם האישה נכנסת להריון שני, וכבר סבלה מדיכאון בהריון הראשון, או מצבים שבהם ההיסטוריה הרפואית של בני משפחתה של האישה כוללת גם דכאון בהריון וגם מצבי רוח משתנים, הם מצבים שבהם יהיה קל יותר לאבחן דיכאון בהריון, או לחשוד שהוא אכן קיים.

דיכאון בהריון הוא לא פעם תולדה של המציאות שאותה האישה חווה

אישה שנכנסת להריון היא אישה עם עבר והווה, שיכולים בהחלט להשפיע על מצבה הנפשי בזמן ההריון. ברגע שאישה מסוימת היתה חשופה בעבר או שהיא חשופה בהווה למצבים אלימים מסוגים שונים – מילוליים ופיזיים כאחד, הדבר בהחלט עלול להוביל אותה לכדי דיכאון בהריון. כמו כן, ברגע שלאישה ההריונית אין סביבה תומכת, שמוכנה להקשיב לה, להכיל אותה ואף לייעץ לה לפנות לטיפול המתאים – היא עלולה אפילו יותר להסתגר בתוך עצמה, לא לשתף ברגשותיה, ובוודאי לא להעניק לעצמה את הטיפול הראוי לה.

דיכאון בהריון ובריאות העובר – האם קיים קשר בין השניים?

המצב של האישה, הן הגופני והן הרגשי, עלול להשפיע באופן ישיר על העובר. היות ולדיכאון בהריון יש השלכות שעלולות לבוא לידי ביטוי גם על חשבון הצרכים הבסיסיים של התינוק, כמו קבלת מזון, לדוגמה, הדבר עלול בהחלט לפגוע בבריאות העובר ואף לגרום לו נזקים בלתי הפיכים. כחלק מהנזקים הללו, ייתכנו לידה מוקדמת יותר ממה שצריך, לידת עובר שסובל ממומים מסוימים ועוד.

לא צריך להיות חרדתיים, אבל בהחלט צריך להיות עירניים

מרגע שהאישה נכנסת להריון, רק טבעי שהסביבה הקרובה לה תחוש רגשות חזקים של דאגה, ורצון עז לגונן עליה מפני כל דבר. אמנם ההתנהלות הזו היא חשובה מאוד, ויכולה לספק לאישה ההריונית רשת ביטחון נהדרת, אולם אין כל צורך לפתח חרדתיות כלפי המצב החדש שלה.

כדי לזהות דיכאון בהריון אין צורך להעלות את הנושא בפני האישה ההריונית באופן תדיר, ובוודאי שבאין סממנים שמעידים עליו – מובן שהשיח עליו הוא מיותר לחלוטין. מה שכן, במידה ואתם שמים לב להתרחשויות שונות, או אם את אישה בהריון שמזדהה עם התחושות שחלקנו כאן לאורך הטקסט – בהחלט כדאי לפנות לייעוץ ולטיפול המתאימים לדיכאון בהריון.

מה המענה שיכול לסייע להתמודדות עם דיכאון בהריון?

דיכאון בהריון הוא דבר קשה מאוד, והוא הופך את תקופת ההריון לתקופה שמלווה בחוויות לא ממש חיוביות, בלשון המעטה. על מנת להתמודד עם דיכאון בהריון בהצלחה, מומלץ לפנות לגורמים מקצועיים שיוכלו לתת מהידע, הניסיון והכלים שלהם להתמודדות מוצלחת איתו. כמו כן, שילוב של טיפול נפשי ורגשי עם שיחות עם אנשי מקצוע כמו רופאה או אחות, יוכלו להוריד את רמת הדיכאון וההפרעה בהריון, ולהכניס את כל הנושא למסגרת המתאימה לו.

היות ומדובר על חוויה שיכולה להיות מעצימה, משמעותית וחיובית ביותר, כדאי להתמודד בשלב כמה שיותר מוקדם עם דיכאון בהריון, ולהתחיל לחוות את ההריון בתור אותה חוויה מעצימה ומרגשת, שתיזכר בתור דבר חיובי לאורך שנים ארוכות. אם את זקוקה לייעוץ בנושא דיכאון בהריון – את מוזמנת להשאיר את פרטייך ולקבל מענה הולם.

מאמרים נוספים

סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו

קרא עוד »

הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי

קרא עוד »

כיצד מטפלים באובססיה

זיגמונד פרויד היה מאבי הפסיכואנליטיקה של המאה ה19, הוא סקר לא מעט התנהגויות נפשיות וביצע מחקרים רבים אשר הצליחו לפרט התנהגויות לא רצוניות ומחלות נפשיות

קרא עוד »

תרופות פסיכיאטריות

אנשים רבים ברחבי הארץ וברחבי העולם מתמודדים עם הפרעות נפשיות. ההפרעות הנפשיות האלו מונעות מהם להתנהל בצורה תקינה, לקיים אורח חיים רגיל הכולל חיי זוגיות,

קרא עוד »

מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או

קרא עוד »
ד"ר לידיה לרנר פסיכיאטרית מומחית

יצירת קשר

כתובת:

בניין MDC, הברזל 15, רמת החייל ת"א

התקשרו עכשיו:
אימייל:
כל הזכויות שמורות © 2019