סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו אנו חשים כי אנו נמצאים בסכנה מכל סוג שהיא ולכן היא יכולה להיחשב גם כטבעית ולא מזיקה אך במקרים אחרים כאשר החרדה הופכת ללא מציאותית או לא תואמת את הסיטואציה מומלץ ואף חשוב מאוד להתחיל לטפל בה.

מהי למעשה חרדה?

החיים שלנו מעוררים בנו חששות רבים. העמידה בפני הלא נודע וחוסר הוודאות גורמת לנו לחוש בפחד. אין ספק כי במרבית המקרים הפחד מהווה מנגנון הגנה חשוב מאוד ואף בריא שכן הוא מביא אותנו להגיב לסיטואציה מולה אנו מתמודדים באחת משתי הצורות המוכרות והוותיקות ביותר- הילחם או ברח. 

החרדה לעומת זאת שונה מהפחד, היא אינה מניעה אותנו לפעולה אלא משתקת אותנו ומשביתה אותנו לעיתים לגמרי. בניגוד לפחד אשר מתעורר בעקבות טריגר קונקרטי לחרדה אין כל בסיס ממשי והיא נשענת על חששות שאינם רציונאליים. לרוב, תחושות החרדה ילוו בהרגשה של חוסר אונים מה שיגדיל אף יותר את תחושת המצוקה. אלו ללא ספק תחושות לא פשוטות. כולנו חווים חרדה או התקפי חרדה לעיתים במהלך חיינו אך כאשר הם הופכים לחוזרים ונשנים מומלץ לסור לטיפול.

חרדה מתמשכת

כמו שהוזכר לעיל, חרדה הינה תחושת פחד וחשש הנוצרת ללא כל בסיס או סיבה. חרדה יכולה להגיע בעקבות חששות מהעתיד הלא מוכר, חשש מהמוות, חשש לבריאותנו לבריאות של הקרובים לנו ועוד. כלומר, ישנו טריגר החוזר על עצמו בין אם תחושה מהעבר או חשש מהעתיד המפעיל את התקף החרדה. במקרים בהם תחושות החרדה חוזרות על עצמן פעם אחר פעם מדובר בהפרעה הנקראת חרדה מתמשכת אך לעומת מקרה חרדה ספציפי המוצף מאירוע מסוים לחרדה מתמשכת אין כל טריגר או סיבה הנראית לעין הגורמת להתפרצות שלה. 

חרדה מסוג זה יכולה להופיע מספר פעמים בשבוע כאשר אחד המאפיינים הבולטים והמרכזיים ביותר שלה הוא החרדה מהחרדה עצמה. החשש מפני התקף חרדה נוסף הוא זה אשר מניע ומצית את ההתקף הבא. כלומר, הסובלים מהתופעה נמצאים במעין גלגל ממנו קשה מאוד לרדת.

הסימפטומים של חרדה

התקף חרדה הוא אינו תופעה נעימה כלל. במהלך ההתקף הגוף שלנו חווה מגוון רחב של תחושות לא נעימות כלל אשר הופכות אותו לחסר אונים וחסר מנוחה. הסימפטומים מחולקים לשתי קבוצות- סימפטומים מחשבתיים וסימפטומים פיזיים.

  • מבחינה פיזיולוגית הגוף שלנו מגיב להתקף החרדה על ידי מספר רב של תסמינים שונים. בין התסמינים הללו סחרחורות, גלי חום קיצוניים, דפיקות לב מהירות, הזעת יתר, כאבי בטן חזקים, כאבי ראש, בחילות, לח. בחזה ועוד.
  • מבחינה מחשבתית התסמינים העיקריים יהיו פחד הולך וגובר היוצר תחושת חרדה. הפחדים אשר יתעוררו בנו יהיו לא רציונליים ולא הגיוניים. אחד הפחדים העיקריים הינו החשש מפני התקף חרדה נוסף המתרגש לבוא עלינו.

הגורמים להפרעת חרדה

הגורמים להפרעת חרדה משתנים מאדם לאדם ואינם קבועים ובכל זאת ישנן מספר אפשרויות המהוות גורם משמעותי להופעת הפרעה מסוג זה. ניתן לייחס הפרעת חרדה בראש ובראשונה לגורמים גנטיים. ניתן לראות בוודאות כי במשפחות בהן ישנה הפרעת חרדה אצל אחד מבני המשפחה ישנם סיכויים גבוהים כי היא תופיע אצל בני משפחה נוספים. סיבה נוספת היא חוויה טראומתית אשר נחוותה בעבר ומשפיעה לאורך השנים. חוויה מסוג זה יכולה להיות מוות של חבר קרוב, חלק במלחמה או אובדן מכל סוג שהוא. כל מאורע שכזה מהווה טריגר להתפרצות של התקף חרדה. 

דרכי הטיפול בהפרעת חרדה

הפרעת חרדה משפיעה על מהלך חיינו באופן משמעותי והיא עלולה להסיט אותם ממסלולם. ישנן מספר דרכים עיקריות בהן ניתן לטפל בהפרעה מסוג זה אשר יאפשרו למטופל להמשיך לנהל את חייו כראוי:

  • CBT- אחת משיטות הטיפול המוכרות והיעילות ביותר לטיפול בהפרעת חרדה הינו טיפול CBT הנקרא גם טיפול התנהגותי קוגניטיבי. טיפול מסוג זה עובד על שני אספקטים משמעותיים והם המחשבה והתנהגות. על פי שיטת הטיפול הרגשות איתם מתמודד כל מטופל ומטופל נובעים באופן ישיר הן מדרכי החשיבה שלו והן מההתנהגות. מתן מענה הולם ושינוי דרכי החשיבה וההתנהגות ישפיעו באופן ישיר גם על התחושות במהלך היום יום ויפחיתו את רמת החרדה. 
  • פסיכותרפיה- שיטת הטיפול הוותיקה ביותר. שיטה זו יעילה בעיקר עבור מקרים בהם הפרעת החרדה מובילה להפרעות נוספות. השיטה מתבצעת בעיקר על ידי שיח בין המטפל למטופל, הכלה, קבלה והבעת אמפתיה כלפיו. 
  • טיפול תרופתי- פעמים רבות טיפול פסיכולוגי אינו יעיל כשלעצמו ומומלץ לשלב אותו יחד עם טיפול תרופתי. טיפול מסוג זה ניתן על ידי פסיכיאטר בלבד ומטרתו ליצור איזון הורמונלי אשר יאפשר להרגיע את הגוף ולייצב אותו וכך יתמוך למעשה בטיפול הפסיכולוגי בו בחר המטופל.

התמודדות עם הפרעת חרדה

אין ספק כי ההתמודדות עם הפרעת חרדה אינה התמודדות קלה כיוון שהיא משפיעה על מהלך חיינו באופן עמוק מאוד. הדרך הבטוחה והטובה ביותר להצליח להתגבר על הקושי ועל ההפרעה היא כמובן בעזרתו של גורם מקצועי המכיר את הנושא לעומק ויספק לכל מטופל ומטופל בדיוק את סוג הטיפול לו הוא זקוק על מנת לחזור ולחיות חיים שלווים ורגועים. בחירת מטפל נכונה הינה בחירה קריטית בנקודת זמן ספציפית זאת.

במידה ואתם מתמודדים עם קושי נפשי מסוג הפרעת חרדה או עם כל קושי נפשי אחר תוכלו להיעזר בשירותיה של ד"ר לידיה לרנר. ד"ר לרנר מתמחה בתחום הפסיכיאטריה אך משלבת בטיפולה גם פסיכותרפיה על מנת לספק מענה מקיף ועמוק וכן פתרון משמעותי ויעיל. לקבלת מענה ראשוני וקביעת תור השאירו לנו הודעה ונחזור אליכם במהרה.

מאמרים נוספים

סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו

קרא עוד »

הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי

קרא עוד »

כיצד מטפלים באובססיה

זיגמונד פרויד היה מאבי הפסיכואנליטיקה של המאה ה19, הוא סקר לא מעט התנהגויות נפשיות וביצע מחקרים רבים אשר הצליחו לפרט התנהגויות לא רצוניות ומחלות נפשיות

קרא עוד »

תרופות פסיכיאטריות

אנשים רבים ברחבי הארץ וברחבי העולם מתמודדים עם הפרעות נפשיות. ההפרעות הנפשיות האלו מונעות מהם להתנהל בצורה תקינה, לקיים אורח חיים רגיל הכולל חיי זוגיות,

קרא עוד »

מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או

קרא עוד »
ד"ר לידיה לרנר פסיכיאטרית מומחית

יצירת קשר

כתובת:

בניין MDC, הברזל 15, רמת החייל ת"א

התקשרו עכשיו:
אימייל:
כל הזכויות שמורות © 2019