הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי קשות היא הפרעה טורדנית כפייתית. הפרעה זו היא למעשה השם הרשמי למי שהוא אובססיבי. מי שסובל מהפרעה מסוג זה יגלה התנהגויות טקסיות, אומנות תפלות, אובססיות ומחשבות אובססיביות. ההתמודדות עם הפרעה זו לא פשוטה והיא יכולה להופיע כבר אצל ילדים בגיל צעיר מאוד. הפרעה זו מפריעה למי שסובל ממנה לנהל אורח חיים תקין והיא למעשה מהווה מנגנון הגנה או התנהגות הגנתית נגד חרדות שונות.

הפרעה טורדנית כפייתית – מה זה?

הפרעה טורדנית כפייתית היא למעשה מכלול שלם של התנהגויות ומחשבות אובססיביות. מי שסובל מהפרעה זו לא שולט בהתנהגות שלו שלעיתים נראית מוזרה או "לא נורמלית". אנשים אלו צריכים להתמודד עם רגשות לא צפויים שמטרידים את המנוחה שלהם ויכולים לגרום להם לחוסר שינה, עצבנות וחוסר שקט. ההתנהגות הזו באה לתת מענה או מנגנון התמודדות עם חרדות קשות שרק התנהגות טקסית או דמוית טקס (אובססיה) יכולה להביא להן מזור.

פעמים רבות אנשים שסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית מדווחים על מחשבות רעות שבשביל להפיג אותם הם חייבים לבצע טקסים מסוימים כמו למשל להתחיל ללכת ברגל ימין, לספור צעדים, לשטוף ידיים ועוד בשביל להתמודד איתן. ההתמודדות עם מחשבות רעות וחרדות יכולה להיות נעימה ופשוטה יותר כאשר בוחרים לקבל עזרה מאנשי מקצוע כמו למשל פסיכולוגים או פסיכיאטרים. 

הפרעה טורדנית כפייתית – איך היא מפריעה לאיכות החיים?

הפרעה טורדנית כפייתית יכולה להפריע מאוד לניהול אורח חיים תקין ואיכות חיים טובה. בשביל להתמודד עם הפרעה זו אנשים שסובלים ממנה צריכים קודם כל להודות שיש להם בעיה. לרוב לאנשים שיש להם את ההפרעה הזו יהיה קשה יותר ליצור קשרים חברתיים ולנהל אותם באופן תקין בחיי היומיום שלהם. במקרים קיצוניים יותר מי שסובל מההפרעה גם לא יוכל לעבוד אל מול החרדות הקשות שהוא מתמודד איתם. ההתמודדות עם החרדות היא התמודדות לא פשוטה והיא יכולה להיות מאוד מאתגרת. התמודדות זו יכולה לקחת כוחות נפש רבים מאוד מהתמודד עם ההפרעה. 

הפרעה טורדנית כפייתית – תסמינים ומאפיינים

התסמינים המרכזיים והמאפיינים המרכזיים של הפרעה טורדנית כפייתית הם:

  • חרדת ניקיון
  • חרדת סדר
  • התנהגות טקסית
  • התנהגות אובססיבית
  • מחשבות אובססיביות

ההתמודדות עם מאפיינים אלו ואחרים לא פשוטה והיא דורשת הרבה אנרגיה במהלך היום. אצל כל אדם ההפרעה יכולה לבוא לידי ביטוי בהתנהגות, טקסים ומחשבות שונות. האדם לא חייב להראות כלפי חוץ את האובססיה שלו אבל אם היא מפריעה לחיי היומיום שלו ולניהול חיי השגרה שלו אז סימן שהיא קיימת ועליו לבקש עזרה.  

הבעיה עם התסמינים של ההפרעה היא שגם כאשר מקיימים למשל טקסים שונים (כמו למשל לשטוף ידיים כנגד חרדת ניקיון) כנגד חרדה מסוימת הם צפויים ללכת ולהחמיר ולא להירגע מעצמם. לתסמינים של ההפרעה יש נטייה להחמרה ומהלך ההפרעה הוא הופעה של עוד ועוד תסמינים. גם כאשר האדם שסובל מההפרעה מקיים את כל הטקסים שהוא חשוב שיכולים לסייע לו לדחות את המחשבות הרעות או את החרדות שלו – מאבק זה נועד לכישלון ובסופו של דבר המחשבות הרעות והחרדות ינצחו – לכן חשוב ללכת לקבל טיפול. 

הפרעה טורדנית כפייתית – איך ניתן לטפל בה?

ניתן לטפל בהפרעה טורדנית כפייתית באמצעות טיפול פסיכולוגי מסוג פסיכותרפיה או מסוג cbt, גם טיפולים פסיכולוגים מסוג אחר כמו למשל טיפול באמנות או טיפול בעזרת בעלי חיים יכולים לסייע. אם הטיפול הפסיכולוגי לא עוזר מספיק וההפרעה עדיין חזקה מאוד בנוכחות של מי שסובל מההפרעה אז יש לשקול טיפול באמצעות תרופות פסיכיאטריות. פעמים רבות השילוב בין הטיפול התרופתי והטיפול הפסיכולוגי יכול לסייע מאוד להתמודד עם הפרעה טורדנית כפייתית ולהתגבר עליה באופן חלקי או מלא – תלוי ברמת ההפרעה של המטופל ובאופן שבוא הוא מגיב לטיפול.

הפרעה טורדנית כפייתית – טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי יכול לסייע מאוד בהתמודדות היומיומית עם הפרעה טורדנית כפייתית. מי שסובל מהפרעה זו לרוב ידווח גם שהוא לא מאושר בחיים שלו ושהוא לא מרוצה מדברים שונים שקורים בחיים שלו כמו למשל החיים המקצועיים שלו או החיים האישיים שלו. הטיפול הפסיכולוגי יכול ללמד את המטופל איך להתמודד עם האובססיות השונות שלו ואיך הוא יכול לעקוף אותן או להתעלם מהן. חשוב מאוד להיות מודעים לכך שיכול לקחת זמן רב של מספר חודשים עד מספר שנים עד שהטיפול הפסיכולוגי יסייע.

הפרעה טורדנית כפייתית – טיפול תרופתי

הפרעה טורדנית כפייתית יכולה להשתפר מאוד כאשר מקבלים טיפול תרופתי. טיפול תרופתי יכול להפחית את התסמינים ולהרגיע את האובססיה על כל גווניה. את התרופות יכול לרשום רק רופא פסיכיאטר מומחה ולא רופא משפחה. לעיתים אנשים נרתעים מהאפשרות של ללכת לטיפול פסיכיאטרי בגלל הסטיגמה ובגלל הדעה הקדומה שיש על טיפול מסוג זה.

לסיכום, ניתן לומר, שהפרעה טורדנית כפייתית היא הפרעה שקשה מאוד לנהל איתה אורח חיים רגיל. ההפרעה כשמה כן היא – מטרידה את הסובל ממנה באופן כפייתי ולא מרפה ממנו. טיפולים מסוגים שונים יכולים לסייע להתמודד אתה ויכולים לסייע להחלים ממנה. בשביל שההפרעה לא תפריע לנו לנהל חיים רגילים אנחנו חייבים לקבל עבורה טיפול.

מאמרים נוספים

סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו

קרא עוד »

הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי

קרא עוד »

כיצד מטפלים באובססיה

זיגמונד פרויד היה מאבי הפסיכואנליטיקה של המאה ה19, הוא סקר לא מעט התנהגויות נפשיות וביצע מחקרים רבים אשר הצליחו לפרט התנהגויות לא רצוניות ומחלות נפשיות

קרא עוד »

תרופות פסיכיאטריות

אנשים רבים ברחבי הארץ וברחבי העולם מתמודדים עם הפרעות נפשיות. ההפרעות הנפשיות האלו מונעות מהם להתנהל בצורה תקינה, לקיים אורח חיים רגיל הכולל חיי זוגיות,

קרא עוד »

מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או

קרא עוד »
ד"ר לידיה לרנר פסיכיאטרית מומחית

יצירת קשר

כתובת:

בניין MDC, הברזל 15, רמת החייל ת"א

התקשרו עכשיו:
אימייל:
כל הזכויות שמורות © 2019