מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או אחרת, שמונעת מהם לחיות אורח חיים תקין. מחלה נפשית היא ביטוי שמאגד תחתיו לא מעט הפרעות שונות שפוגמות בתקינותה של הנפש, וגורמות לאדם להתנהג בצורות שונות גם כלפי עצמו וגם כלפי הסביבה שלו. על פניו הדבר אולי נשמע ברור, אבל על מנת להבטיח שתבינו עד הסוף את המושג הזה, החלטנו לספר לכם מהי מחלה נפשית בצורה קצת יותר מעמיקה ורחבה. אז מהי מחלה נפשית? בואו נגלה יחד.

מחלה נפשית – לא תמיד שמים לב אליה

יש כל מיני מחלות פיזיות שניתן להבחין בהן בקלות, בגלל מגוון סממנים חיצוניים. למשל, אנשים שיש להם קרחת ובמקביל גם אין להם שיער גוף בכל מיני איזורים אחרים בגוף, ברוב המקרים ניתן יהיה להבין שהם חולי סרטן. כמו מחלת הסרטן גם מחלות פיזיות אחרות מביאות איתן סממנים גופניים, כמו רזון, צבע עור שונה, פצעים ועוד.

לעומת כל אלו, מחלה נפשית היא לא תמיד דבר שיש לו סממנים שניתן להבחין בהם בקלות. אנשים שמכירים את האדם שמתמודד עם מחלה נפשית אולי יצליחו להבחין בשינוי, אך אדם זר שפוגש באדם שמתמודד עם מחלה נפשית לא בטוח ידע להבחין בכך. מהסיבה הזו בדיוק, חשוב לפתח סבלנות כלפי אנשים זרים שנמצאים על ידנו בסביבות ציבוריות שונות, כמו תחנת האוטובוס, תור לדואר ועוד, כיוון שלעיתים הם מתמודדים עם מחלה נפשית גם מבלי שאנחנו נהיה מודעים לכך.

מהי מחלה נפשית? פירוט והסברים

אז כשמדברים על מחלה נפשית מדברים על מחלה ש"תוקפת" את הנפש, ובעקיפין, בחלק מהמקרים, גם את הגוף. מחלה נפשית היא הפרעה שמטשטשת את יכולות ההבחנה ושיקול הדעת של האדם הסובל ממנה, והיא יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון מימדים שונים. מחלה נפשית היא דבר שמתחלק לכל מיני סוגים, כאשר קיימת מחלה נפשית כדוגמת האנורקסיה, אשר נוגעת בהפרעות אכילה, קיימת מחלה נפשית כדוגמת אלצהיימר, אשר נוגעת בהפרעות שיכחה חמורות, מחלה נפשית מסוג סכיזופרניה, שיוצרת מחשבות שווא אצל הסובל ממנה, מחלה נפשית כמו דיכאון, שיוצרת מחשבות מתסכלות ולעיתים אובדניות בקרב הסובל ממנה ועוד.

הקו המחבר בין כל אלו הוא שקיימת הפרעה פנימית בנפש שמונעת מהסובל ממנה לפעול בצורה שקולה, להסתכל על הדברים בצורה רהוטה וברורה, ולמעשה כלל המציאות מתעוותת בעיניו לאור ההפרעה.

מחלה נפשית – דרכי אבחון

היות והיום הנושא של מחלה נפשית הוא נושא הרבה יותר מדובר ופתוח, בהתאם גם אנשים רבים פתוחים לרעיון של לאבחן את עצמם, או לאבחן את הקרובים להם, בשל חשש להתפתחות מחלה נפשית בקרבם. על מנת לאבחן מחלה נפשית, יש צורך בפגישה עם פסיכיאטר מומחה, שידע לדובב את האדם, לשוחח איתו, להפעיל אותו, ובהתאם להסיק מסקנות לגביו. לאחר שהמטופל מאובחן עם מחלה נפשית מסויימת, בהתאם ניתן להעניק לו דרכי טיפול רלוונטיות להתמודדות עם המחלה.

טיפול במחלה נפשית

בחלק מהמקרים מחלה נפשית היא דבר שניתן להחלים ממנו, אך במקרים אחרים המטופל צריך לקבל מגוון שיטות על מנת להצליח ולחיות לצד המחלה – משום שהיא אינה חולפת. היות ומחלה נפשית במרבית המקרים היא דבר שילווה את המטופל לאורך כל חייו, עולם הפסיכיאטריה פיתח לאורך השנים מגוון שיטות, טיפוליות ותרופתיות כאחד, שיוכלו לסייע לאדם להתמודד עם המחלה, ולהצליח לקיים אורח חיים תקין ככל הניתן לצידה.

טיפול במחלה נפשית בא לידי ביטוי בכמה מישורים:

1. טיפול תרופתי – קיימים כדורים פסיכיאטרים שאותם המטופלים צריכים ליטול, בין אם אחת ליום ובין אם יותר ובמינונים שונים. כדורים אלו מאזנים את המטופלים, ומאפשרים להם להקטין מעט את השפעות המחלה.

2. טיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי – אנשי מקצוע רבים מלווים את המטופלים הסובלים ממחלה נפשית, והם מהווים עבורם מעטפת שמלווה אותם לאורך כל ההתמודדות עם המחלה. הטיפולים יכולים לבוא לידי ביטוי הן באמצעות שיח והן באמצעות פעילויות שונות, והם מהווים מקום לפורקן ולשיתוף עבור המטופלים.

3. פעילויות חברתיות – רבים מהמתמודדים עם מחלה נפשית לוקחים חלק במסגרות יום שונות או במוסדות סגורים, שבהם מתקיימות פעילויות חברתיות עם אנשים שמתמודדים עם מחלה נפשית דומה לשלהם. במוסדות ובמסגרות הללו מתבצעות מגוון פעילויות שונות של ריפוי ועיסוק, שמאפשרות למטופלים להרפות את הנפש ואת המחשבות הבלתי פוסקות שלהם, ולהתעסק במשהו אחר שירגיע את הנפש שלהם.

האם באמת ניתן לחיות לצד מחלה נפשית?

היום ניתן לראות אנשים רבים שמתמודדים עם מחלה נפשית ומצליחים לנהל אורח חיים תקין עד כמה שניתן, הכולל מפגשים חברתיים, לקיחת חלק במקומות עבודה שונים ועוד. הרעיון העיקרי הוא לאבחן בצורה מדויקת עד כמה שניתן את המחלה שהאדם סובל ממנה, להעניק לה פתרון כמה שיותר מידי ומדויק, ולהקפיד על שיתוף הפעולה של המטופל עם דרכי הטיפול המוצמדות לו. ככל ששיתוף הפעולה גדול יותר, כך ניתן לייצר שגרת חיים הולמת גם לצד המחלה.

ד"ר לידיה לרנר – לאבחון וטיפול במחלה נפשית

ד"ר לידיה לרנר היא מומחית לפסיכיאטריה, ומציעה מגוון שירותים רפואיים רלוונטים, החל משלב האבחון, דרך שלב הייעוץ ועד שלב הטיפול. צרו קשר עם המרפאה של ד"ר לידיה לרנר לקביעת פגישה 077-566-9132

מאמרים נוספים

סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו

קרא עוד »

הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי

קרא עוד »

כיצד מטפלים באובססיה

זיגמונד פרויד היה מאבי הפסיכואנליטיקה של המאה ה19, הוא סקר לא מעט התנהגויות נפשיות וביצע מחקרים רבים אשר הצליחו לפרט התנהגויות לא רצוניות ומחלות נפשיות

קרא עוד »

תרופות פסיכיאטריות

אנשים רבים ברחבי הארץ וברחבי העולם מתמודדים עם הפרעות נפשיות. ההפרעות הנפשיות האלו מונעות מהם להתנהל בצורה תקינה, לקיים אורח חיים רגיל הכולל חיי זוגיות,

קרא עוד »

מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או

קרא עוד »
ד"ר לידיה לרנר פסיכיאטרית מומחית

יצירת קשר

כתובת:

בניין MDC, הברזל 15, רמת החייל ת"א

התקשרו עכשיו:
אימייל:
כל הזכויות שמורות © 2019