מה הם הסימפטומים של חרדה

פחד הוא אחד מן המנגנונים הוותיקים ביותר במוח שלנו, הוא אחראי על לא מעט מן ההחלטות שלנו החל מהקטנות ביותר ועד אל הגדולות שאנו לוקחים. אם נוכל לתת דוגמא איך המנגנון הזה פעל בימי קדם, היא לא אחרת מאשר תופעה המתקיימת ללא מעט מאיתנו, כאשר אנו רגעים קלים לפני הירדמות מוחלטת, אנו עלולים לקפוץ ללא כל סיבה הגיונית. ובכן לקפיצה הזו יש סיבה לא פחות חשובה והגיונית, אותה מעריכים מדענים וחוקרים כחלק ממנגנון פרהיסטורי של אבות אבותינו, אשר נהגו לישון לעיתים על העצים ובמקומות מועדים לפורענות, ועל כן היו ערניים יותר לסכנות הכרוכות בשינה בחוץ. אך אינסטינקט זה נחשב לדי בסיסי בתוך מנגנון הפחד שלנו וכיום אנו לא רק חוששים שמא יתקפו אותנו רגע לפני שאנחנו נרדמים, אלא פחדים אלו הפכו מודרנים והם נמצאים בחיי היומיום שלנו כדוגמת חרדות שונות, פוביות ועוד. 

מה היא חרדה? 

מנגנון הפחד הינו מנגנון טבעי וברוב המקרים כמו הדוגמה שנתנו מעל,אמור לעזור לנו לגבש את ההחלטה האם "להלחם או לברוח",  סיטואציות בהן האיום הוא מוחשי מנגנון זה יעבוד בצורה אינסטינקטיבית. מנגנון פחד בריא אמור לעזור לנו לשמור על עצמנו ולהתריע שהסכנה קרובה, וכל עוד המנגנון מצליח להתמודד עם דברים מוחשיים הוא נחשב לכזה.

מתי הפחד יכול להיחשב לחרדה?

כאשר הוא חוצה את מנגנון הפחד ולעיתים גורם לרתיעה מדברים שאינם מוחשיים, כמו מחשבות על העתיד. בין אם הקושי להתקיים או פחד מדבר או מקרה, שרמת הייתכנות שלהם ברוב המקרים תהיה מוטלת בספק, ובכך החרדה ברובה מתקיימת כקונפליקט וכאיום שאינו מוחשי. המחשבות על איום מתמיד אך שאינו מוחשי הולכים ומתחדדים בין המחשבות והופכים לחרדה מוחשית שאותה עובר האדם שחושב אותן, ובלא מעט פעמים מלווה בתחושת מצוקה, חוסר נוחות ועוד סימפטומים של חרדה עליהם נרחיב בהמשך. אך למרות שהבדלים על פניו נראים מאוד ברורים, ישנם עוד לא מעט תסמינים לחרדה ולמחשבות טורדניות, הסבר זה הוא ממש טיפה בים. 

חרדה ממה זה נובע? 

סימפטומים של מצבים חרדתיים יכולים לנבוע מלא מעט מקרים, החל מאירוע טראומתי, שימוש ממושך בסמים או גמילה מהם ואפילו מצבים בריאותיים שונים הכוללים גם כן בעיות לבביות כאלו ואחרות. סיבות אלו לא פעם מתקשרת אחת עם השניה ויכולות להגביר את חרדה ולא מעט מן הסימפטומים של החרדה גם כן, מה שיקשה לעיתים על האדם שחווה אותם ל"הרפות" מהן. 

•מחסור בחמצן-לעיתים נגרם ממחלת הנפחת, תסחיף ריאתי או מחלת גבהים

•לחץ קבוע מתמשך-סטרס קבוע במערכת יחסים, מצב כלכלי קיומי, בבתי ספר, עלולים לגרום לחרדה ולשיבושים במערכת העצבים האוטונומית

•"היי"- מצב זה הנגרם משימוש בסמים המבוססים אמפטמינים וקוקאין, גורם עם סיום השימוש בהם לרוב לחרדה.

•מצב בריאותי- מצבים בריאותים קיצונים עלולים גם להתלוות בחרדה, יחד עם נטילת כדורים שיכולים גם לייצר תופעות לוואי של חרדה גם כן. 

•מחסור בויטמין B- מערכת חיסונית נשענת ברובה על ויטמינים שונים מסוג B אשר אמורים לשמור על תקינותה ולחזק אותה, ובמחסור ממושך היא עלולה להיפגע ולפתח חרדה ודיכאון.

•גנטיקה-לא מעט מחקרים טוענים כי הקשר בין התקפי חרדה לקשר המשפחתי הוא גדול, ולרוב אובחן כמחסור בסרוטונין. 

•גמילה- גמילה מסמים שונים המבוססים אופיאטים ותרופות כדוגמת בנזודיאזפינים, עלולים לפתח גם כן מצב של חרדה. 

חרדה או סטרס מה ההבדל ביניהם? 

כאשר מתעסקים בשני מצבים אלו חשוב לזכור תהליכים שקדמו להם או שנוכחים ברקע חייו של המטופל, כאמור אם אדם הסובל מסטרס מתחיל עבודה חדשה, עומס בלימודים, קיומו של הסטרס יהיה הגיוני יותר מאשר חרדה. מכיוון שמצב זה אמור להשתנות/להסתיים וכאשר האדם התאקלם בעבודתו או שתקופת המבחנים תסתיים, הוא ברוב הסיכויים ירגיש הקלה יותר ותחושת הסטרס תעלם. בכל הנוגע לסימפטומים של חרדה, ברוב המקרים לא יעברו עם סיום תקופה מסויימת אלא לעיתים גם עלולים להתעצם. במקרים מסויימים הציפייה לסכנה או המגננה ממנה יכולה להתגבר ובמיוחד כאשר אין טיפול הולם לכך, עם זאת כאשר הסטרס מתגבר והופך לשגרתי, הוא עלול גם כן לגרום לחרדה. 

סימפטומים של חרדה מה הם באמת?

כאשר מדובר בחרדה ישנם לא מעט סימפטומים של חרדה, שאפשר להבחין בהם לא פעם עוד בשלבים התחלתיים. בין אם אתם בוחנים את עצמכם ובין אתם בוחנים אנשים הקרובים לכם. 

יחד עם זאת ישנם לא מעט סוגים שונים של חרדות, כמו חרדת נטישה, חרדה חברתית, פוביות, חרדה כללית וגם אובססיה כפייתית (OCD). ובשביל שתוכלו גם להבין את הסימפטומים של החרדה שאולי אתם חווים או הקרובים לכם, ננסה לעשות לכם מעט סדר בשייכות של כל אחד מהם. 

1.מתח שרירים בין אם מדובר בנעילות של הלסת בזמן שינה, או כאבים שרירים ומתח ביניהם עלול להימשך לתקופה ארוכה וגם לגרום ללא מעט פציעות. 

2.בעיות שינה קושי להירדם במשך תקופה ממושכת, או חוסר יכולת להרדם כלל.

3.דאגה לא פרופורציונלית אחד הסימפטומים הידועים לחרדה כללית, מתוקף המצב ממחשבות שווא אשר מתקיימות באופן קבוע ובכל יום ללא קשר למתרחש מסביב.

4.בעיות עיכול חלק מהסימפטומים יכולים להשפיע גם על מצבים פיזיים, וגם כן על בעיות כרונית בעיכול ועל כמויות גזים רבה. 

5.פחד לא הגיוני כאשר לאדם יש פחד מאובייקט מסוים או מצב מסוים, אשר יכול גם למנוע ממנו לעשות דברים שגרתיים. סימפטום זה מתקשר בעיקר לפוביה.

מאמרים נוספים

סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו

קרא עוד »

הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי

קרא עוד »

כיצד מטפלים באובססיה

זיגמונד פרויד היה מאבי הפסיכואנליטיקה של המאה ה19, הוא סקר לא מעט התנהגויות נפשיות וביצע מחקרים רבים אשר הצליחו לפרט התנהגויות לא רצוניות ומחלות נפשיות

קרא עוד »

תרופות פסיכיאטריות

אנשים רבים ברחבי הארץ וברחבי העולם מתמודדים עם הפרעות נפשיות. ההפרעות הנפשיות האלו מונעות מהם להתנהל בצורה תקינה, לקיים אורח חיים רגיל הכולל חיי זוגיות,

קרא עוד »

מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או

קרא עוד »
ד"ר לידיה לרנר פסיכיאטרית מומחית

יצירת קשר

כתובת:

בניין MDC, הברזל 15, רמת החייל ת"א

התקשרו עכשיו:
אימייל:
כל הזכויות שמורות © 2019