ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר

תפקידו של הפסיכיאטר שונה מאוד מתפקידו של הפסיכולוג ובכל זאת רבים האנשים אשר נוטים לבלבל בין שני בעלי מקצוע אלו. ניתן למצוא הבדלים הן בתחום ההכשרה המקצועית, סוג הטיפול אותו הם מציעים וכן המניע אשר מוביל אותנו לבחור בטיפול. במאמר שלפניכם תוכלו להכיר את כל הבדלים הללו ולהכיר אותם לעומק על מנת להבין מיהו איש המקצוע הנכון עבורכם בכל מקרה בו אתם חשים צורך בעזרה מקצועית.

הבדל המהותי בין פסיכולוג לפסיכיאטר

פסיכולוג הוא איש מקצוע אשר מעניק טיפול נפשי. הוא פועל בכל תחום הקשור בהתנהגות, מחשבה או רגשות של בני אדם וחקירה מעמיקה בנושאים הללו. הפסיכולוג חוקר את הנפש ואת התודעה על מנת לתת לכל אדם את האפשרות לחיות ברווחה נפשית. חלק מהפסיכולוגים עוסקים במתן טיפול אך פסיכולוגים אחרים יבחרו בתחום המחקר או בתחומים אחרים ומשמעותיים לא פחות.

הפסיכיאטר לעומת זאת הינו רופא לכל דבר. תחום הפסיכיאטריה נחשב לחלק ספציפי מתחום הרפואה, למעשה הפסיכיאטר עוסק בפתרון בעיות של הנפש בדיוק כמו שרופא עוסק בפתרון בעיות של הגוף. ביכולתו של הפסיכיאטר לזהות מצב נפשי בו שורה המטופל ולהתאים לו את הטיפול המדויק המתאים לו גם במידה ומדובר בטיפול תרופתי.

הכשרה מקצועית

הפסיכולוג והפסיכיאטר יעברו במהלך הלימודים שלהם הכשרה מקצועית שונה לגמרי. לימודי פסיכולוגיה לרוב אורכים חמש שנים של תואר ראשון ותואר שני ולאחריהם על הפסיכולוג לעבור התמחות של ארבע וחצי נוספות בפסיכולוגיה קלינית. את ההתמחות ניתן לעשות בכל מוסד טיפולי ציבורי.

לימודי פסיכיאטריה מתחילים בלימודי רפואה כללית. על הפסיכיאטר להשלים שבע שנות לימודי רפואה ורק לאחר מכן לפנות להתמחות בת ארבע וחצי שנים בתחום הפסיכיאטריה. ניתן לבחור בכל התמחות בין אם מדובר בילדים, מבוגרים ועוד. רק לאחר סיום ההתמחות הפסיכיאטר יקבל את תעודת ההסמכה המיוחלת.

מתי נבחר בפסיכולוג ומתי בפסיכיאטר?

מספר האנשים הבוחרים לפנות לטיפול נפשי מידי שנה רק הולך ועולה. הקשיים, החרדות והמצב מדינה הקטנה שלנו מוביל רבים מאתנו לבחור בסיוע מקצועי אך נשאלת השאלה מתי מומלץ לפנות לעזרתו של פסיכולוג ומתי לעזרתו של פסיכיאטר? 

למעשה, גם הפסיכולוג וגם הפסיכיאטר יכולים להציע לנו את הסיוע הנפשי לו אנו זקוקים אך בדרכים שונות. ביכולתו של הפסיכולוג לעזור לנו לשנות את התפיסות שלנו לגבי המציאות, את הדרך שאנו מתבוננים בה וכמובן את דרכי ההתנהגות שלנו וזאת בעזרת דרכי טיפול שונות, הכוונה ומתן כלים שונים. הטיפול הפסיכיאטרי לעומת זאת יתאים עבור מטופלים עם בעיות מורכבות יותר בין אם מדובר במחשבות אובדניות, דיכאון וחרדה, סכיזופרניה או כל מחלה נפשית אחרת. היתרון של פסיכיאטר על פני הפסיכולוג הינו האפשרות למתן טיפול תרופתי.

מהלך הטיפול

פגישה ראשונה אצל פסיכיאטר הינה בדיקה פסיכיאטרית לכל דבר ועניין. ממש כמו בדיקה רפואית גופנית אשר בוחנת את מצבו הפיזי של הגוף שלנו הבדיקה הפסיכיאטרית הינה בדיקה אשר מעריכה את מצבה של הנפש שלנו. במהלך המפגש הפסיכיאטר ישאל שאלות רלוונטיות, יבחן את בוחן המציאות של המטופל, את רמת שיתוף הפעולה, רמת הבלבול ועוד. בסיומה של הפגישה יוכל הפסיכיאטר להמליץ על סוג הטיפול הנדרש. אחת לתקופה יפגוש הפסיכיאטר את המטופל על מנת לבצע מעקב ולבחון האם הטיפול אכן אפקטיבי.

פגישה ראשונה אצל הפסיכולוג אמנם כולל שיחה ושאילת שאלות אך בשונה מהפסיכיאטר לפסיכולוג אין צורך בהיבט הרפואי. מטרת הפגישות היא אמנם לפגוש את הנפש של המטופל אך לחקור ולהעמיק בה. גם פגישות ההמשך יהיו פגישות בעלות אופן טיפולי.

פסיכולוג ופסיכיאטר- עבודה משותפת

לעיתים, הטיפול של אחד מבעלי המקצוע בלבד אינו מספיק ויש לפנות לטיפול המשלב בין שניהם. פעמים רבות הטיפול הפסיכולוגי ישלים את הטיפול הפסיכיאטרי ולהפך. טיפול תרופתי בלבד אמנם יטפל וישקיט את הבעיה איתה המטופל מתמודד אך הוא לא יפתור אותה מהשורש. השילוב בין שתי שיטות הטיול מספק מענה מקיף ועמוק לכל התמודדות נפשית אותה אנו חווים. בכל מקרה בו המטופל מחליט לשלב בין שני בעלי המקצוע בעל הסמכות יהיה הפסיכיאטר כיוון שהוא נחשב למטפל ברמה בכירה יותר. כך, בכל שאלה בנוגע להמשכו של הטיפול או לשינויים במהלך התהליך יש לפנות אל הפסיכיאטר על מנת לקבל את התשובות.

איך מתחילים בתהליך?

לצערנו לא מעט אנשים מוצאים את עצמם מתמודדים עם קשיים או מצוקות נפשיות במהלך החיים. אם בעבר הפנייה לטיפול הייתה נחשבת למביכה או מבישה כיום אנו רואים שהמודעות הולכת וגוברת ומספר האנשים הפונים לסיוע מקצועי הולך וגדל. בכדי לעבור תהליך אשר יוביל לשינוי משמעותי בחייכם חשוב לבחור תחילה את איש המקצוע הנכון בעבורכם בין אם מדובר בפסיכולוג ובין אם מדובר בפסיכיאטר. אין ספק כי מדובר בצעד המשמעותי והחשוב ביותר אותו תעשו למען עצמכם ולמען העתיד שלכם.

ד"ר לידיה לרנר מתמחה בטיפול משולב תרופתי ופסיכותרפויטי אשר מספק מענה כולל ומקיף. ד"ר לרנר בעלת ניסיון של שנים רבות בתחום בריאות הנפש והן הקימה את המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים הלל יפה בחדרה. בעזרת היכרות עמוקה עם עולם הנפש ד"ר לרנר מטפלת בכל משבר נפשי החל במטופלים מגיל 18 ומעלה. לקבלת ייעוץ ראשוני וכן קביעת תור להיכרות עמוקה יותר השאירו לנו פרטים ואנו נשמח לחזור אליכם במהרה. 

מאמרים נוספים

סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו

קרא עוד »

הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי

קרא עוד »

כיצד מטפלים באובססיה

זיגמונד פרויד היה מאבי הפסיכואנליטיקה של המאה ה19, הוא סקר לא מעט התנהגויות נפשיות וביצע מחקרים רבים אשר הצליחו לפרט התנהגויות לא רצוניות ומחלות נפשיות

קרא עוד »

תרופות פסיכיאטריות

אנשים רבים ברחבי הארץ וברחבי העולם מתמודדים עם הפרעות נפשיות. ההפרעות הנפשיות האלו מונעות מהם להתנהל בצורה תקינה, לקיים אורח חיים רגיל הכולל חיי זוגיות,

קרא עוד »

מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או

קרא עוד »
ד"ר לידיה לרנר פסיכיאטרית מומחית

יצירת קשר

כתובת:

בניין MDC, הברזל 15, רמת החייל ת"א

התקשרו עכשיו:
אימייל:
כל הזכויות שמורות © 2019