מאניה דיפרסיה – דרכי הטיפול

עולם בריאות הנפש מאז ומעולם אבחן כל מיני הפרעות נפשיות שמאפיינות כל מיני אנשים מסביב לעולם. קיימות הפרעות נפשיות מוכרות יותר לעומת הפרעות נפשיות מוכרות פחות, אולם מה שבטוח הוא שכל הפרעה והפרעה דורשת את ההתייחסות המתאימה לה, לשם מתן פתרונות וקבלת כלים להתמודדות. מבין הפרעות הנפש המוכרות ביותר ניתן להבחין גם במאניה דיפרסיה, שידועה בתור הפרעת נפש שבמסגרתה סובלים המטופלים מ"אפים" ומ"דאונים" במצב הרוח שלהם. מאניה דיפרסיה היא הפרעת נפש שהיום ניתן לחיות לצידה, ולקיים אורח חיים תקין – בהינתן הטיפול והכלים הנכונים כמובן. אז מה חשוב לדעת על מאניה דיפרסיה?

מאניה דיפרסיה – שני מצבי קיצון שמאפיינים את אותו האדם

בין אם יצא לכם כבר לשמוע בעבר על מאניה דיפרסיה ובין אם לא, חשוב שתדעו שמדובר כאן על הפרעה נפוצה במיוחד, וייתכן שאפילו מי מהסובבים שלכם סובל ממנה ומתמודד איתה באופן יום יומי. המאבק העיקש עם הפרעת המאניה דיפרסיה הוא זה שיכול להוביל את המטופלים לקיום אורח חיים נורמטיבי, אך אין ספק שהוא מאבק מאוד לא פשוט.

כשמדברים על מאניה דיפרסיה, מדברים על הפרעת נפש שגורמת לסובל ממנה לחוש מצבים קיצוניים: מצב המאניה – מצב שמתאפיין במצב רוח מרומם, מחשבות חיוביות, רעיונות יצירתיים וחדשניים, אנרגיות לביצוע פעילויות שונות, דיבור מהיר ואנרגטי, התפרצויות ועוד. כל זאת לעומת המצב השני, מצב הדיפרסיה – מצב שבו האדם הסובל מההפרעה יחוש תחושות עצב עמוקות, חרדות, עצבנות, עייפות, חוסר ריכוז, חוסר רצון, חשק או אנרגיה לביצוע פעולות פשוטות ויום יומיות ביותר, אובדן ערך עצמי ועוד.

מאניה דיפרסיה – הקיצוניות היא זו שהופכת את כל העניין למורכב כל כך

כולנו חווים מצבים שמחים ומרוממים יותר לעומת מצבים עצובים ופחות נעימים בחיים שלנו, ובדרך כלל המצבים האלו יגרמו לנו להתנהג בכל מיני צורות. אז מה ההבדל? ובכן, לעומת האדם הבריא, שמצבים של עצבות גדולה או להבדיל שמחה גדולה לא יגרמו לו להתנהגות קיצונית ואף אובדנית בחלק מהמקרים, האדם הסובל ממאניה דיפרסיה עלול בהחלט לפגוע בעצמו במצבי הקיצון הללו, ולא רק בעצמו – אלא גם בסביבתו.

עצם העובדה שמדובר כאן על תנודתיות קיצונית כל כך ממצב רוח אחד למצב רוח אחר, הופכת את ההתמודדות עם מאניה דיפרסיה להתמודדות מאוד לא פשוטה, שמצריכה מהמטופל לא מעט אנרגיות, השקעה, מאמצים, התמדה ומחויבות להליך.

מה ניתן לעשות עם מצב של מאניה דיפרסיה?

אנשים שסובלים ממאניה דיפרסיה, לא בהכרח ימהרו להעיד על עצמם בתור אנשים שסובלים מהפרעת נפש. לא פעם אותם אנשים ינסו להסוות את עצם קיומה של המחלה על ידי מגוון תירוצים, כמו תקופות קשות בעבודה, בלימודים או בחיים עצמם, ולכן לא יוענק להם הטיפול הראוי להם. במצבים כאלו, הסביבה היא זו שנכנסת לתמונה וצריכה לקחת את האחריות על הטיפול שאותו יקבל האדם, ולהוביל אותו אליו בסבלנות ובעדינות.

לעומת זאת, קיימים גם אנשים שסובלים ממאניה דיפרסיה ובהחלט יכולים להעיד על עצמם, בזמנים מאוזנים יחסית, שהם זקוקים לטיפול. על מנת להעניק טיפולים לאנשים שסובלים ממאניה דיפרסיה, יש לאבחן את מצבו של האדם, את מצב ההפרעה ואת קצב התפתחותה, את הסיכונים השונים שאותו אדם עלול להתמודד איתם לאורך הדרך, וכן את אפשרויות הטיפול השונות.

טיפול במאניה דיפרסיה – מסגרות וטיפול תרופתי

הטיפול במאניה דיפרסיה הוא טיפול שמתחלק לכמה וכמה חלקים, והוא יכול לשלב בין כל מיני אלמנטים טיפוליים שונים או לבחור רק בכמה מתוכם, או באחד מהם. בראש ובראשונה, חשוב להכיר את המסגרות המוצעות לאנשים שסובלים ממאניה דיפרסיה. אנחנו מדברים כאן הן על מסגרות סגורות, שבהן המטופלים שוהים במוסד הרפואי לאורך כל שעות היממה, והן על מסגרות יום פתוחות, שבהן המטופלים מגיעים בתחילת כל יום אל המסגרת לקבלת טיפולים ומעבר פעילויות, ובסוף כל יום הם חוזרים לביתם, וממשיכים בפעילות השוטפת שלהם.

המסגרות מציעות כל מיני דרכי טיפול רלוונטיות לאנשים הסובלים ממאניה דיפרסיה. בראש ובראשונה, ניגע בדרך מתן התרופות. קיימות כל מיני תרופות פסיכיאטריות שיכולות לסייע למטופלים לאזן את עצמם,"לשבור" את מצבי המאניה ואת מצבי הדיפרסיה, ולמנוע מהם להתקיים. תרופות פסיכיאטריות ניתנות על ידי פסיכיאטרים מוסמכים, כמובן, ובמינונים שהולמים את אופי ההפרעה האישי של כל מטופל או מטופלת.

מפגשים חברתיים ומפגשים טיפוליים כחלק מהטיפול במאניה דיפרסיה

הטיפול בהפרעת המאניה דיפרסיה אינו מסתיים כאן, שכן עומדות בפני המטופלים עוד כל מיני דרכים שיכולות לסייע להם. הן במסגרות היום והן במסגרות הסגורות, ניתן להבחין במפגשים חברתיים ופעילויות ריפוי ועיסוק שיכולות לגרום למרגוע ושלווה בקרב המטופלים. מדובר כאן על מגוון סדנאות, כמו סדנאות תנועה, סדנאות קול, סדנאות תפירה ועוד – במטרה לפקס את המטופלים על מטרה חיצונית שבה הם צריכים להתרכז. כמו כן, הפעילויות החברתיות מאפשרות להם לבוא במגע עם אנשים נוספים, ולשתף אותם, במידת האפשר, בחוויות האישיות שלהם.

גם מפגשים טיפוליים הם חלק בלתי נפרד מהטיפול במאניה דיפרסיה. המפגשים עם הפסיכיאטרים הם מפגשים מבוקרים, שבמהלכם מוזמנים המטופלים לחלוק את רגשותיהם בפני אנשי המקצוע. בהתאם, הם מקבלים מגוון כלים שמאפשרים להם להתמודד עם החוויות הלא פשוטות שאותן הם חווים.

שיתוף הפעולה הוא הכרחי לצורך התמודדות עם מאניה דיפרסיה

הפרעת המאניה דיפרסיה היא הפרעה שההתמודדות איתה מצריכה 100% של שיתוף פעולה בין המטופל לבין אנשי המקצוע שעוטפים אותו. הרצון המשותף וההדדי של שני הצדדים הוא נר לרגליו של הטיפול, ורק באמצעות שילוב ידיים ניתן להגיע לכדי התוצאות הרצויות. אמנם ההפרעה לא "מגיעה לכדי סיום" או נעלמת ביום בהיר אחד, אבל בהחלט ניתן היום לחיות לצידה.

איך החיים לצד הפרעת המאניה דיפרסיה יכולים לבוא לידי ביטוי?

אנשים שמתמודדים עם הפרעות נפש בכלל ועם מאניה דיפרסיה בפרט, יכולים בהחלט לקיים אורח חיים שכולל מפגשים חברתיים, עבודה במקומות תעסוקה שונים, מפגשים עם בני המשפחה, השתלבות במסגרת לימודית כזו או אחרת שמעניינת אותם ועוד. על מנת שכל אלו יקרו, חייבים המטופלים לעקוב באופן מתמיד אחרי שלבי הטיפול שאותם הם עוברים, ולמלא את הנדרש מהם. באופן הזה, מטופלים שמקפידים על נטילת התרופות הייעודיות, על הגעה לכלל המפגשים עם אנשי המקצוע ועוד, יוכלו בהחלט לסלול את הדרך שלהם אל עבר אותו אורח חיים תקין שאליו הם שואפים להגיע.

מאניה דיפרסיה – אין מנוס אלא לקבל את המצב כמו שהוא

הטיפ הטוב ביותר שנוכל להעניק לכם, הוא לקבל את המצב כפי שהוא. כמובן שהדבר לא אומר להרים ידיים ולא להעניק שום טיפול רלוונטי, להיפך – ככל שתכירו בצורה מהירה יותר בבעיה, ככה תוכלו להעניק לה את הטיפול המתאים לה. לעומת זאת, התכחשות לבעיה עלולה להוביל להחמרת המצב, לאובדן שליטה על קצב התקדמות ההפרעה, ובהתאם גם לשיבוש אורח החיים התקין.

ד"ר לידיה לרנר – לטיפול במצבי מאניה דיפרסיה

ד"ר לידיה לרנר היא פסיכיאטרית מומחית במגוון הפרעות נפשיות, וביניהן מאניה דיפרסיה. ד"ר לידיה לרנר מעניקה טיפולים מסורים ומקצועיים לכל מטופל שמעוניין בהם, וגם אתם מוזמנים ליצור איתה קשר במספר הטלפון 077-5669132.

קראו עוד על הפרעות אישיות >

מאמרים נוספים

סימפטומים של חרדה

הפרעת חרדה הינה אחת מסוגי ההפרעות הנפוצות ביותר ואחוז רב מהאוכלוסייה בארץ ובעולם סבלו או סובלים ממנה. זוהי תחושה טבעית המלווה אותנו בכל פעם בו

קרא עוד »

הפרעה טורדנית כפייתית

בסקלה שבין בריאות נפשית תקינה ובין מחלות נפש ניתן לכלול גם מצבי ביניים שונים כמו משברים נפשיים, הפרעות נפשיות ועוד… . אחת מההפרעות הנפשיות הכי

קרא עוד »

כיצד מטפלים באובססיה

זיגמונד פרויד היה מאבי הפסיכואנליטיקה של המאה ה19, הוא סקר לא מעט התנהגויות נפשיות וביצע מחקרים רבים אשר הצליחו לפרט התנהגויות לא רצוניות ומחלות נפשיות

קרא עוד »

תרופות פסיכיאטריות

אנשים רבים ברחבי הארץ וברחבי העולם מתמודדים עם הפרעות נפשיות. ההפרעות הנפשיות האלו מונעות מהם להתנהל בצורה תקינה, לקיים אורח חיים רגיל הכולל חיי זוגיות,

קרא עוד »

מהי מחלה נפשית

בעבר לא היה נהוג כלל לדבר על הנושא הזה, אך ככל שהשנים עוברות ברור לכולנו יותר ויותר שלא מעט אנשים סובלים ממחלה נפשית כזו או

קרא עוד »
ד"ר לידיה לרנר פסיכיאטרית מומחית

יצירת קשר

כתובת:

בניין MDC, הברזל 15, רמת החייל ת"א

התקשרו עכשיו:
אימייל:
כל הזכויות שמורות © 2019